Een cliënt wil bij het inventariseren van de hulpvraag geen persoonlijke gegevens geven.
Vandaag heeft Milica een afspraak met een nieuwe cliënt. De afspraak is door een andere collega gemaakt en Milica weet alleen dat de cliënt heeft aangegeven geldzorgen te hebben.
Keurig op tijd komt er een vrouw van rond de 30 jaar op de afspraak. Nadat Milica even een inleidend praatje met haar heeft gemaakt start ze met het inventariseren van de hulpvraag.
“Ik heb begrepen dat u problemen hebt met de financiën klopt dit?” is Milica’s eerste vraag. De vrouw knikt hierop bevestigend.
Milica geeft aan dat ze graag eerst wat gegevens wil noteren. Tot haar verbazing zegt de vrouw dat ze geen persoonlijke gegevens wil geven. Milica geeft aan dat alles wat wordt verteld vertrouwelijk is maar de cliënt wil toch geen persoonlijke gegeven geven. “Kunt u me dan vertellen wat het probleem is” gaat Milica verder. De vrouw vertelt dat ze niet kan rond komen en na wat vragen van Milica is het duidelijk dat de problemen behoorlijk ernstig zijn. De man van de vrouw geeft nog al makkelijk geld uit en nu is er een betalingsachterstand bij de zorgverzekering en het energiebedrijf. Milica heeft ook de indruk dat de problemen nog wel wat verder gaan dan alleen de financiën.
Milica vraagt zich af wat er nu verstandig is om te ondernemen?
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Sociaal-maatschappelijk dienstverlener
P1-K1-W1: Ondersteunt de cliënt bij praktische diensten
- stimuleert doelgericht de zelfredzaamheid van de cliënt;
- geeft de cliënt passende adviezen en instructies hoe deze praktische zaken zelf kan aanpakken;
- stemt de ondersteuning adequaat af op behoeften, verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt.