Bij de presentatie van een “uniek” project blijkt eenzelfde soort evenement echter al te bestaan.
Reginald is sociaal-cultureel werker bij De Broedplaats en moet een uniek evenement opzetten. De Broedplaats is een wijkvoorziening waar veel wordt georganiseerd. De beroepskrachten ondersteunen initiatieven die door wijkbewoners zelf worden opgezet maar organiseren ook andere culturele of maatschappelijke evenementen. Voor de evenementen zijn ze meestal aangewezen op bijdragen van de gemeente of van fondsen. Het is dus zorg om met goed plan van aanpak te komen om een bijdrage te krijgen.
De gemeente wil dat de samenhang tussen de mensen in de stad wordt bevorderd. Aan De Broedplaats is de vraag gesteld om hiervoor een unieke evenement op te zetten.
Een belangrijkste eis van de gemeente voor het evenement is dat het vernieuwend moet zijn en dat zoiets nog niet eerder is georganiseerd.
Reginald heeft een “uniek” plan opgesteld om bewoners met cultuur en met elkaar in contact te brengen. Het plan is om amateurkunstenaars kleine optredens in huiskamers van bewoners te laten verzorgen. De mensen stellen hun huis open om andere mensen uit de stad naar het optreden te laten kijken.
Reginald heeft de naam open deuren voor dit evenement bedacht. Hij heeft samen met een werkgroep van enthousiaste buurtbewoners al veel voorwerk gedaan en ze hebben al veel bewoners bereid gevonden om hun huis open te stellen en hij heeft ook al contact met zo’n 35 amateurartiesten die graag willen komen optreden.
Vandaag presenteert Reginald het plan bij de gemeenteambtenaar die de vraag aan de broedplaats heeft gesteld om het evenement te organiseren. Nadat hij het plan heeft toegelicht zegt de gemeente ambtenaar, “jullie organiseren dus gewoon gluren bij de buren. Daar heb ik jullie niet voor gevraagd er moet iets unieks komen”.
Reginald is helemaal overdonderd. Hij heeft nog nooit van Gluren bij de buren gehoord.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Sociaal-cultureel werkerP2-K1-W1: Bereidt projecten en activiteiten voor
- bespreekt actief met de doelgroep het geplande project/ de geplande activiteit;
- achterhaalt actief de wensen en verwachtingen van de doelgroep;
- presenteert het aanbod aan projecten en activiteiten op een boeiende en op de doelgroep afgestemde wijze;
- kiest passende materialen en middelen;
- regelt tijdig de beschikbaarheid van essentiële middelen en medewerkers/vrijwilligers;
- informeert de clientgroep en de medewerkers/vrijwilligers duidelijk over hetgeen ze kunnen verwachten;
- kiest weloverwogen een passende wervingsmethode of een passende mix aan wervingsmethoden.