Meidenwerkster Amina

Er is behoefte aan seksuele voorlichting bij de meiden van de meidengroep maar ouders hebben aangegeven dat ze niet willen dat zulke onderwerpen worden besproken.

De meidengroep komt ieder dinsdagavond bij elkaar in buurtcentrum Het Middelpunt. Amina begeleidt deze groep nu al weer ruim een jaar. Ze heeft al veel activiteiten samen met de groep georganiseerd. Het is de bedoeling dat er naast de recreatieve activiteiten zoals het kijken naar een film of het knutselen van armbandjes ook activiteiten worden ondernomen die bijdragen aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de meiden.

De groep bestaat uit een vaste groep van zo’n 12 meisjes tussen de 14 en 17 jaar die trouw iedere week komen. Het is voor een aantal van deze meiden de enige keer dat ze naast school ergens heen mogen van hun ouders. Doordat de meidengroep alleen voor meisjes toegankelijk is en omdat Amina het vertrouwen heeft van de ouders mogen ze komen.

seksuele voorlichting
seksuele voorlichting

Amina heeft wel aan een aantal ouders moeten beloven dat er geen activiteiten plaatsvinden die tegen hun geloof in zou gaan. Maar omdat Amina toch een beetje dezelfde achtergrond heeft hebben de ouders wel vertrouwen in haar.

Amina heeft het al vaker bemerkt dat een aantal van de meisjes heel weinig weten van seksualiteit. Het is al een paar keer ter sprake gekomen dat ze best graag seksuele voorlichting zouden willen krijgen. Amina heeft dat tot nu toe kunnen af houden want ze weet dat ze hiermee in problemen kan komen met de ouders.

Vandaag komen vanuit de meiden een aantal vragen en onduidelijkheden over het maagdenvlies naar voren.

Een van de meiden heeft een pas een filmpje op Youtube hierover gezien en stelt voor dat ze de volgende keer dit filmpje met elkaar bekijken en dat ze het dan die avond hebben over het maagdenvlies en over “de eerste keer”.

Amina twijfelt, moet zij er aan meewerken dat deze onderwerpen tijdens de meidengroep worden besproken?

Wat zou jij doen?
107 votes
KEUZE!
×

Kwalificaties MBO 2016

Kwalificatiedossier Sociaal werk

B1-K1-W3: Versterkt de eigen kracht van de doelgroep

Werkproces
B1-K1-W3: Versterkt de eigen kracht van de doelgroep
Omschrijving
De sociaal werker brengt samen met de cliënt/doelgroep kwaliteiten, talenten en kracht in beeld en faciliteert betrokkene(n) bij het vinden van eigen oplossingen en het voeren van de regie over zijn/hun leven. Hij ondersteunt betrokkene(n) om vaardigheden (verder) te ontwikkelen, keuzes te maken, steun in te schakelen vanuit de eigen omgeving en te vertrouwen op de eigen kracht en die van hun omgeving om (persoonlijke) doelen te realiseren. De sociaal werker blijft overzicht houden en blijft focussen op gestelde (maatschappelijke) doelen. In overleg met de cliënt/doelgroep stuurt hij de aanpak eventueel bij.
Resultaat
De sociaal werker heeft de eigen kracht van cliënt/doelgroep effectief gestimuleerd en ondersteund.
Gedrag
De sociaal werker:
  • ondersteunt cliënt/doelgroep daadkrachtig en enthousiast;
  • stemt zijn communicatie, gedrag en omgangsvormen af op de cliënt/doelgroep;
  • houdt rekening met verschillen in achtergrond en cultuur;
  • brengt netwerken op methodische wijze in kaart;
  • maakt bij een taalprobleem gebruik van non-verbale communicatie en/of visuele communicatiemiddelen, passend bij de communicatiestijl van de gesprekspartner(s);
  • stelt open, reflecterende vragen;
  • checkt of de cliënt/doelgroep hem begrepen heeft.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Begeleiden, Aandacht en begrip tonen
Kwalificatiedossier Sociaal-cultureel werker

P2-K1-W2: Ondersteunt de doelgroep(en) bij activiteiten

Werkproces
P2-K1-W2: Ondersteunt de doelgroep(en) bij activiteiten
Omschrijving
De sociaal-cultureel werker ondersteunt de doelgroep bij activiteiten op het gebied educatie én op het gebied van kunst, cultuur en amusement én/of op het gebied van sport, spel en recreatie. De activiteit gebruikt hij om gestelde doelen te realiseren. Hij kiest werkvormen, materialen en middelen en bepaalt de gewenste groepsindeling of -opstelling. Hij brengt differentiatie aan in de uitvoering passend bij de doelgroep en gestelde doelen. Hij enthousiasmeert de doelgroep tot optimale inzet en prestaties en geeft instructies en begeleiding. Hij richt het programma zodanig in dat de uiteenlopende groepen/individuen tot hun recht komen. Zo nodig past hij de begeleidingsstijl verder aan op de beginsituatie van de doelgroep. De sociaal-cultureel werker stimuleert zelfwerkzaamheid, creativiteit, eigen initiatief en onderlinge betrokkenheid. Hij bewaakt de voortgang van en de veiligheid tijdens de activiteit en stuurt bij indien nodig.
Resultaat
De doelgroep wordt optimaal ondersteund volgens de gestelde doelen. Tijdens de uitvoering van de activiteiten wordt rekening gehouden met veiligheid en doeltreffend gebruik van materialen en dergelijke. Gestelde doelen worden gerealiseerd.
Gedrag
De sociaal-cultureel werker:
  • geeft duidelijke en op gedifferentieerde wijze aanwijzingen en instructies;
  • kiest doeltreffende en gevarieerde werkvormen, materialen en middelen;
  • toont vaardigheid in het toepassen van de werkvormen, materialen en middelen;
  • checkt regelmatig of de doelgroep 'tevreden' is;
  • past zijn aanpak soepel aan op veranderende omstandigheden, zonder daarbij het doel los te laten;
  • speelt soepel en adequaat in op de diversiteit in de doelgroep.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Aansturen, Begeleiden, Vakdeskundigheid toepassen, Op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten, Instructies en procedures opvolgen, Omgaan met verandering en aanpassen