Casus Taco

Jongeren hebben georganiseerd dat ze voetbal kunnen kijken in het jongerenactiviteitencentrum. De jongerenwerker was van plan om het centrum eerder te sluiten in verband met het kijken naar de voetbalwedstrijd.

Taco is jongerenwerker bij stichting Oost. Op woensdagavond is hij de beroepskracht die aanwezig is in jongerenactiviteitencentrum het Toonbeeld. Het Toonbeeld biedt jongeren van 14 tot 22 jaar een ontmoetingsplek, informatie, educatie en ontspanning. Op woensdag is er de dj-cursus en Taco is op die avond al weken met een groep vrijwilligers bezig om het skatefestival  te organiseren.
Meestal zijn er ook wat jongeren die binnen komen lopen voor de gezelligheid of een praatje. Het jongerenactiviteitencentrum is op woensdagavond tot 11 uur open en Taco sluit dan altijd om iets over 11 uur af.
De afgelopen weken staan in het teken van de voetbal want het wereldkampioenschap voetbal is bezig. Iedereen heeft het over de kansen van Nederland en in Het Toonbeeld staat de TV in de centrale ruimte steeds aan wanneer er wedstrijden zijn.  Vorige week heeft Taco er al met de vrijwilligers overgesproken wat ze zouden doen als Nederland zich zou plaatsen voor de halve finale. De groep vrijwilligers heeft toen aangegeven dat ze dan maar tot 9 uur willen vergaderen zodat ze daarna de halve finale in de stad kunnen gaan bekijken.
Vandaag is weer woensdag en de dag van de halve finale. Nederland heeft zich inderdaad geplaatst in de halve finale. Om 9 uur stopt Taco met zijn groep vrijwilligers met de vergadering voor het skatefestival.

bal van stenen
bol

Wanneer Taco daarna in de centrale ontmoetingsruimte komt is het daar een drukte van belang. De TV is verbonden met een beamer zodat er een groot scherm is. Een aantal jongeren heeft zich er duidelijk voor opgemaakt om de wedstrijd in het activiteitencentrum te gaan bekijken. Het blijkt dat de jongeren uit de DJ-groep dit hebben georganiseerd zodat ze na de cursus met de groep en de andere bezoekers de wedstrijd in het centrum kunnen bekijken.
Dit is niet wat Taco had verwacht.
Taco ging ervanuit dat de DJ-groep ook zou stoppen om 9 uur en ergens anders de wedstrijd zouden gaan bekijken
Taco was van plan het activiteitencentrum deze avond dan ook om iets over 9 dicht te doen

Wat zou jij doen in deze situatie?
152 votes
KEUZE!
×

Kwalificaties MBO 2016

Kwalificatiedossier Sociaal-cultureel werker

P2-K1-W2: Ondersteunt de doelgroep(en) bij activiteiten

Werkproces
P2-K1-W2: Ondersteunt de doelgroep(en) bij activiteiten
Omschrijving
De sociaal-cultureel werker ondersteunt de doelgroep bij activiteiten op het gebied educatie én op het gebied van kunst, cultuur en amusement én/of op het gebied van sport, spel en recreatie. De activiteit gebruikt hij om gestelde doelen te realiseren. Hij kiest werkvormen, materialen en middelen en bepaalt de gewenste groepsindeling of -opstelling. Hij brengt differentiatie aan in de uitvoering passend bij de doelgroep en gestelde doelen. Hij enthousiasmeert de doelgroep tot optimale inzet en prestaties en geeft instructies en begeleiding. Hij richt het programma zodanig in dat de uiteenlopende groepen/individuen tot hun recht komen. Zo nodig past hij de begeleidingsstijl verder aan op de beginsituatie van de doelgroep. De sociaal-cultureel werker stimuleert zelfwerkzaamheid, creativiteit, eigen initiatief en onderlinge betrokkenheid. Hij bewaakt de voortgang van en de veiligheid tijdens de activiteit en stuurt bij indien nodig.
Resultaat
De doelgroep wordt optimaal ondersteund volgens de gestelde doelen. Tijdens de uitvoering van de activiteiten wordt rekening gehouden met veiligheid en doeltreffend gebruik van materialen en dergelijke. Gestelde doelen worden gerealiseerd.
Gedrag
De sociaal-cultureel werker:
  • geeft duidelijke en op gedifferentieerde wijze aanwijzingen en instructies;
  • kiest doeltreffende en gevarieerde werkvormen, materialen en middelen;
  • toont vaardigheid in het toepassen van de werkvormen, materialen en middelen;
  • checkt regelmatig of de doelgroep 'tevreden' is;
  • past zijn aanpak soepel aan op veranderende omstandigheden, zonder daarbij het doel los te laten;
  • speelt soepel en adequaat in op de diversiteit in de doelgroep.
Competenties
De onderliggende competenties zijn: Aansturen, Begeleiden, Vakdeskundigheid toepassen, Op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten, Instructies en procedures opvolgen, Omgaan met verandering en aanpassen