Hoe kan een pedagogisch medewerker in de kinderopvang handelen wanneer een kind niet geholpen wil worden en daardoor de andere kinderen te lang moeten wachten.
Rogier is sinds kort stagiair kinderopvang bij kinderdagverblijf Sneeuwwitje. Hij vind het werken met kinderen in een kinderdagverblijf leuk en ook al is het een hele vrouwenclub, hij voelt zich er best thuis. De kinderen zijn ook gek op hem want Rogier doet toch wel vaak net iets andere spelletjes dan de andere leidsters. Rogier geeft toe dat hij het spelen met de kinderen veel leuker vindt dan de verzorgende taken.
Wanneer Rogier met een groepje peuters wil gaan buitenspelen moeten natuurlijk wel alle schoenen en jasjes aan. De meeste peuters kunnen dit al een beetje zelf en Rogier hoeft maar een klein beetje te helpen met de schoenen en de ritsen en knopen van de jassen. Alle kinderen zijn dan al snel klaar alleen Farid niet. Die probeert zelf zijn rits van zijn jas dicht te krijgen. Gisteren lukte hem dat zelf en nu wil hij dat dus weer zelf doen. Hij wil niet door Rogier geholpen worden. Rogier ziet dat het helemaal niet gaat en Farid is nu al bijna vijf minuten aan het proberen de rits in elkaar te steken. De andere kinderen willen ook eindelijk wel naar buiten.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Pedagogisch WerkB1-K1-W6: Ondersteunt bij verzorgende taken
- gaat discreet om met lichaamscontact tijdens de persoonlijke verzorging;
- respecteert vertrouwelijkheid;
- past interactievaardigheden effectief toe: praten en uitleggen, ontwikkelingssstimulering, sensitieve responsiteit en respect voor autonomie effectief toe;
- houdt zich aan geldende procedures en richtlijnen, waaronder het 'vier-ogen-principe';
- reageert snel en effectief op signalen van behoefte aan verzorging;
- handelt snel en effectief in geval van (signalen van) onveiligheid van de kinderen.