Een begeleider in de gehandicaptenzorg ziet dat een collega de tillift niet gebruikt. Deze collega vindt het gebruik van de tillift te omslachtig.
De Verrekijker is een groepswoning waar zes bewoners met een meervoudige handicap verblijven. De Verrekijker beschikt over veel voorzieningen om het de bewoners comfortabel te maken. De tillift om cliënten te verplaatsen is een van die onmisbare voorzieningen. Mehmet maakt dan ook veel gebruik van de lift om de bewoners in en uit hun rolstoel te helpen. Door de banden op een goed manier te bevestigen en de lift rustig te bedienen kunnen bewoners zonder veel schokken in en uit hun stoel worden geholpen.
Karel, een collega van Mehmet, vindt het gebruik van de lift bij een aantal cliënten omslachtig want hij kan die cliënten ook makkelijk zelf in en uit de stoel tillen. Mehmet heeft vorige week nog een gesprek met Karel hierover gehad. Mehmet heeft tijdens dat gesprek zijn bezorgdheid geuit over het welzijn van de bewoners want zonder de lift kan een cliënt best hard in een stoel terecht komen. Hij heeft aangegeven dat Karel ook zorg aan zijn eigen welzijn moet besteden want het niet gebruiken van de tillift kan makkelijk rugklachten veroorzaken. Mehmet heeft Karel ook verteld dat het instellingsbeleid het gebruik van de tillift voorschrijft.
Karel kan wel begrip op brengen voor de standpunten en belooft in het vervolg de tillift te zullen gebruiken.
Vandaag ziet Mehmet echter dat Karel wederom een cliënt zonder tillift in de rolstoel helpt.
Natuurlijk spreekt Mehmet wanneer het rustig is Karel hierop aan. Karel haalt echter zijn schouders op en zegt dat hij het makkelijk vindt om de bewoner zelf te tillen.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Maatschappelijke ZorgB1-K2-W2: Werkt aan bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg
- is nauwkeurig in het volgen van voorgeschreven protocollen, procedures en wettelijke richtlijnen;
- zet functioneel de eigen expertise in voor het verbeteren van de kwaliteit van de werkzaamheden;
- geeft actief gesignaleerde tekortkomingen in werkwijze door aan de juiste persoon;
- motiveert anderen consequent om zich aan de voorgeschreven protocollen rondom kwaliteitsverbetering te houden;
- brengt tijdig knelpunten naar voren;
- brengt verbetervoorstellen met overtuigingskracht;
- bespreekt tijdig eigen arbeidsomstandigheden, arbeidsrisico's en arbeidsvoorwaarden om de kwaliteit van arbeid te verbeteren.