Een woonconsulent is op huisbezoek om een cliënt te helpen met de aanvraag voor de huurtoeslag.
Moet ze deze helpen met ordenen van de papieren om de correspondentie over de huurtoeslag te vinden of verwijst ze door naar hulp voor het ordenen van de papieren.
Bij deze casus zijn ook opdrachten beschikbaar
Maria is na haar opleiding sociaal maatschappelijk dienstverlener gaan werken als consulent bewonerszaken bij woningbouwcorporatie De Dukdalf. Zij werkt daar nu drie maanden en heeft het erg naar haar zin. Ze helpt graag mensen en ze vindt dat ze dat in haar werk goed kan doen. Mensen komen met de meest uiteenlopende vragen bij haar. Vandaag heeft zij een afspraak met meneer de Haas. Er schijnt iets mis te zijn met de huurtoeslag die hij zou moeten ontvangen. Het was een heel onduidelijk verhaal wat Maria te horen kreeg toen hij belde met een vraag over de huurtoeslag. Meneer de Haas is slecht ter been en daarom heeft Maria haar werk zo ingedeeld dat ze bij hem langs kan.
Wanneer zij bij meneer de Haas aanbelt blijkt de bel niet te werken. Gelukkig reageert meneer wel op het klapperen met de brievenbus. Meneer de Haas gaat er eens gezellig voor zitten en staat erop dat Maria een kopje thee met hem drinkt.
Maria wil graag weten hoe het nu zit met de vraag over de huurtoeslag. Meneer de Haas wijst hierop naar een stapel papieren in de hoek van de kamer. Hij zegt ”ik denk dat het daar wel tussen zit” . Maria ziet dat er overal in de kamer stapeltjes papieren liggen, het maakt allemaal nogal een rommelige indruk.
Wanneer Maria vraagt hoe meneer zijn administratie bijhoudt krijgt zij te horen dat zijn vrouw dat altijd deed maar die is vorig jaar overleden. Meneer de Haas vertelt dat hij niet weet wat hij moet doen met alle papieren en formulieren. Post die er binnenkomt legt hij dus maar op de stapel. Maria ziet dat er inderdaad een behoorlijke stapel ongeopende brieven ligt. Het is duidelijk dat meneer de Haas het allemaal niet goed aankan.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Sociaal werkB1-K1-W4: Behartigt belangen
- toont empathie voor de moeilijkheden van de cliënt/doelgroep;
- treedt doortastend op;
- is vasthoudend in het bereiken van zijn doelen;
- onderzoekt verschillende mogelijkheden/oplossingsstrategieën ten behoeve van de cliënt/doelgroep.
P1-K1-W1: Ondersteunt de cliënt bij praktische diensten
- stimuleert doelgericht de zelfredzaamheid van de cliënt;
- geeft de cliënt passende adviezen en instructies hoe deze praktische zaken zelf kan aanpakken;
- stemt de ondersteuning adequaat af op behoeften, verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt.
Bij deze casus zijn ook opdrachten beschikbaar.