Moet de leidster in de kinderopvang het kind met een progressieve ernstige ziekte het spel met de andere kinderen ontnemen zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat.
Bij Carlo is vorige week na vele onderzoeken uiteindelijk de ziekte van Batten gediagnosticeerd. Dit is een ongelooflijke schok voor iedereen. Dat er iets aan de hand met hem was, dat was al een tijdje duidelijk maar dat het dit is…
Carlo is bijna vier jaar en bezoekt al ruim drie jaar vier dagen per week kinderdagverblijf Assepoester. Regina is zijn vaste begeleidster en zij heeft regelmatig contact met de ouders van Carlo. Regina was een van de eerste de signaleerde dat er iets met Carlo aan de hand was.
In het gesprek dat Regina vorige week met de ouders van Carlo heeft gehad hebben deze aangegeven dat Carlo waarschijnlijk pas vanaf zijn zesde jaar steeds meer achteruit zal gaan. Ze willen graag dat hij net als de andere kinderen wordt behandeld. Op dit moment is het merkbaar dat hij slechter gaat zien en dat zijn motoriek eerder achteruit dan vooruit gaat. Vandaag zijn de oudste peuters lekker aan het buiten spelen. Carlo is samen met de andere kinderen aan het fietsen. Regina heeft echter gezien dat Carlo al twee keer bijna tegen een ander kind is gereden. En net heeft hij tegen Maaike aangereden die daardoor een lelijke val heeft gemaakt. Regina denkt dat Carlo zo wild fietst omdat hij slecht ziet en dat dit dus komt doordat hij de ziekte van Batten heeft.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Pedagogisch Werk
B1-K1-W7: Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
- behandelt de kinderen rechtvaardig;
- laat elk kind in de groep tot zijn recht komen;
- toont overwicht bij het handhaven van afspraken en regels;
- toont rust en zelfvertrouwen
- ook in onzekere en onduidelijke situaties;
- onderneemt tijdig doeltreffende actie op vermoedens en signalen van pesten, kindermishandeling en seksueel misbruik;
- past interactievaardigheden effectief toe: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structureren en grenzen, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties.