Moet een Pedagogisch medewerker in de BSO wel of geen activiteitenprogramma vaststellen? De kinderen willen lekker nietsdoen maar de ouders willen juist dat er veel activiteiten plaatsvinden.
Ivan, pedagogisch medewerker van BSO de Piraat is bezig het nieuwe activiteitenprogramma op te stellen voor de komende maand. Hij heeft vanmiddag met de kinderen van de oudste groep een kinderpanel om samen met hun activiteiten uit te kiezen. Hij heeft veel werk van de voorbereidingen gemaakt want de ouders en de locatieleiding vinden dat er te weinig met de oudste groep wordt ondernomen. De kinderen uit de groep van 8-12 jaar vinden de activiteiten die worden aangeboden kinderachtig. Ze hangen liever met hun groepje op de bank en kijken naar de TV.
Ivan heeft een tafel met kaartjes waarop allemaal leuke, spannende en leerzame activiteiten staan. Hij vindt namelijk zelf ook dat er wel wat meer mag worden gedaan met de groep van 8 tot 12 jaar. Het pedagogisch beleid van de Piraat is er immers op gericht de kinderen uitdagende en ontwikkelingsgerichte activiteiten te bieden.
De kinderen van de panelgroep mogen allemaal drie kaartjes met activiteiten kiezen. Daarna gaan ze met elkaar hier een programma voor de komende maand van maken. Het loopt echter niet zoals Ivan had verwacht, de kinderen vinden het maar “stomme” activiteiten.
Natuurlijk vraagt Ivan hen daarop om zelf met een aantal voorstellen te komen. De kinderen zuchten en zeggen dat ze al zoveel moeten doen; ze willen juist op de opvang lekker even niets kunnen doen. Er is niet met de kinderen te praten over het activiteitenprogramma. Ze zijn boos dat er niet naar hun wordt geluisterd als ze zeggen dat ze geen activiteiten willen.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Pedagogisch medewerker kinderopvang
P1-K1-W2: Stelt een activiteitenprogramma op
- stimuleert effectief kinderen tot het leveren van input voor het activiteitenprogramma;
- toont sociale en interculturele sensititviteit;
- past interactievaardigheden effectief toe: sensitieve responsiviteit en ontwikkelingsstimulering;
- maakt een juiste selectie van activiteiten die voldoen aan de gestelde criteria en de randvoorwaarden.
Kwalificatiedossier Gespecialiseerd pedagogisch medewerker
P2-K1-W2: Stelt een (gespecialiseerd) activiteitenprogramma op
- past interactievaardigheden effectief toe: sociale responsiteit, ontwikkelingsstimulering;
- stimuleert het kind/de kinderen effectief tot het leveren van input voor het activiteitenprogramma;
- schakelt waar mogelijk haar netwerk in;
- maakt een juiste selectie van activiteiten gericht op de gestelde criteria en de geldende randvoorwaarden;
- maakt een aantrekkelijke en logische planning van activiteiten.