Kiezen voor het belang van de kinderen of voor het belang van de samenwerking met je collega’s. Ook opruimen hoort tot de taken van een pedagogisch medewerker
Peuterspeelzaal Het Knorretje is een VVE peuterspeelzaal er wordt gewerkt met de methode Puk & Co. De peuterspeelzaal wordt druk bezocht door kinderen uit de buurt. Er is opvang voor 16 peuters van 2 tot 4 jaar. Ieder ochtend komen er kinderen uit de buurt lekker spelen maar ze doen ook allerlei ontwikkelingsgerichte activiteiten. De drie leidsters hebben daar hun handen vol aan want het is een hele drukke groep.
Badria werk al twee jaar vier ochtenden per week als peuterleidster bij Het Knorretje. Het is voor haar wel vaak tegen de klok in werken want naast het werk in de peuterspeelzaal heeft zij het heel druk met de zorg voor haar huishouden, kinderen en studie pedagogiek
Badria is bezig met het begeleiden van twee kinderen met het taal programma en dit vergt meer tijd dan ze had gedacht. Badria maakt zich zorgen of zij met haar tijd wel uit gaat komen. Er is namelijk nog heel veel opruimwerk van de verfactiviteit die ze ook die ochtend hebben gedaan. Meestal zorgen de leidsters dat alles al opgeruimd is als het laatste kind om 12.30 wordt opgehaald. Badria kan dan direct om 12.30 wanneer haar werktijd er formeel opzit naar huis zodat ze op tijd is om nog even eten te maken voor haar eigen kinderen tussen de middag en dan snel naar de bibliotheek waar zij dan aan haar studie gaat werken.
Kwalificaties MBO 2016
Kwalificatiedossier Gespecialiseerd pedagogisch medewerkerP2-K1-W6: Draagt zorg voor huishoudelijke werkzaamheden
- werkt veilig en hygiënisch;
- voert de werkzaamheden vlot en bedreven uit;
- gebruikt materialen en middelen op een doeltreffende en verantwoorde manier.
P2-K1-W7: Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte activiteiten aan
- motiveert de kinderen om hun best te doen, uitdagingen aan te gaan en doelen te bereiken;
- past effectieve interventies toe gericht op de ontwikkeling van het kind;
- kiest passende leer
- en ontwikkelingsmaterialen;
- bewaakt de voortgang in de ontwikkeling van de kinderen zorgvuldig;
- onderzoekt belemmeringen in de voortgang van de ontwikkeling van een kind;
- stelt reëele, haalbare (tussen) doelen;
- houdt effectief rekening met onvoorziene omstandigheden;
- legt accuraat relevante gegevens vast;
- past interactievaardigheden effectief toe: sensitieve responsiteit,respect voor autonomie, structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van interacties.